Čtvrtý týden: Grafická úprava
Když se zajímáte o infomarketing, tak jste si už asi stáhli nebo dokonce zaplatili nějaký eBook, který se četl dost obtížně. Možná jste ho ani nedočetli jedině z toho důvodu, že text byl katastrofální.
A teď nemluvím o obsahu, mluvím o celkovém dizajnu.
Špatné fonty, nekvalitní obrázky, křiklavé barvy…
Největší katastrofa je malý bílý text na černém pozadí…
Neudělejte tu samou chybu a podívejte se, co dělat, aby váš eBook byl ceněnou částí podnikatelské knihovny.
Rozdělte svůj eBook na několik částí
Vaše kniha by měla obsahovat 70-75% odborných informací. Proto se kniha prodává.
Ale aby se čtenář dokázal s vámi ztotožnit, potřebuje vidět těch 25%, které vyprávějí o vás. O vás, jako o člověku z masa a kostí, který měl podobné problémy jako čtenář a vyřešil je pomocí postupů v této knize.
Pokud bychom tuto část vynechali a zaměřili se výlučně na vyučování, naše kniha by byla encyklopedií, který nemá duši. Vaše knihy bude jen tehdy živá, pokud se stanete její součástí s vaším přesvědčením, postoji a pocity.
Napište předmluvu (Úvod)
Tady, právě v této části prodáváte svou knihu.
Když jste naposledy zamířili bez konkrétního cíle do knihkupectví a nakonec si odnesli nějakou knihu, tak to byl úvod a obsah, co vám tu knihu prodalo.
Obal a titul zaujaly vaši pozornost, informace na zadní straně zvýšily váš zájem ale platit, platit jste šli na základě úvodu a obsahu.
Ještě letmý pohled na pár stránek, zda jde styl psaní případně překlad s dobou a už vytahujete peněženku.
Co dát do úvodu, aby takto prodal knihu:
- popište problém,
- proč je problém relevantní a aktuální,
- jako autor vyjádřete svůj postoj k tématu,
- ukažte jeden příklad,
- ukažte, jak může znalost informací v knize, přinést změnu v čtenářovu životě,
- stručný přehled knihy.
A co je důležité, tato část nesmí být odborná, ale má obsahovat čtivý, marketingový a prodávající text.
Obecný popis vašeho odvětví / oblasti
Samozřejmě, tady se jedná o vámi dobře známý váš obor. Jazyk a styl by měl být snadno pochopitelný, ale tu už nepoužívejte prodejní řeči.
Mějte na paměti, že vaše cílové publikum nejsou profesionálové vaší oblasti ale laici, kteří chtějí poznat základní kontexty konkrétního odvětví! Pokud vy poskytnete tyto startovní informace, výrazně zvýšíte jejich důvěru ve vás, jako odborníka.
Vysvětlete, jaký vliv má představená téma na ekonomické trendy a sociální procesy!
Vysvětlete, jaký má vliv na cílové publikum, nebo dokonce na všechny lidi na světě!
Ukažte, že nadešel čas řešit situaci a zodpovědět pár otázek, na které musí odpovědět všichni členové vašeho cílového publika (samozřejmě včetně i čtenáře vaší knihy).
Ukažte jim, jaké dopady bude mít odpověď „ANO“ a jaké odpověď „NE“.
Vlastní příběh
To je to, co opravdu oživí vaši knihu.
Váš příběh má mít tři různé, dobře rozlišitelné fáze.
- Jde o utrpení a boj
- Hledání řešení
- Popis výsledků, úspěchů a důkazů
Existují dva dobré důvody, proč je důležité prezentovat svůj vlastní příběh prostřednictvím těchto tří kroků:
1) Dokazujete, že víte, jakým problémům a překážkám čelí čtenář, protože jste je i vy přežili a proto se s ním dokážete ztotožnit.
2) A samozřejmě, pokud vy jste je přežili a dostali jste se tam, kam chce jít váš čtenář, tak už nemusí dělat nic jiného, jen kopírovat vaši cestu. (V očích čtenáře se stáváte příkladem, který je možné následovat.)
Vzdělávací část
Jak jsem již zmínil, je to 70-75% obsahu celé knihy.
Kromě vzdělanostní báze sem můžete přidat předběžné vyloučení námitek, protože vaším cílem je, aby čtenář zvládl studium a pak jej úspěšně aplikoval.
Takže zde můžete uvést všechny úskalí a hlavní výmluvy, které způsobují, že lidé ztratí svůj cíl a nedokončí změnu.
Teprve potom následuje odborné jádro!
Závěr
Závěrečná část je inspirativním koncem pro prezentaci úspěšného příběhu nebo odkazem na takový příběh v předchozích kapitolách.
Ale co je ještě důležitější, je nutné ukázat první krok, který může čtenář udělat hned po dočtení knihy.
Tím mu okamžitě poskytnete pocit úspěchu, protože teoretická sbírka informací se okamžitě převede na konkrétní činnost.
Jak psát? – Fungující technika pro profesionální psaní
Pokud máte napsaný obsah knihy a zhotovenou myšlenkovou mapu, tak není nic jednoduššího, než zapnout nahrávání na vašem notebooku nebo chytrém telefonu a začít mluvit.
V mluvené řeči se člověk kontroluje méně, než při psaní a tak možná přijdete ještě na množství myšlenek, které by vás při psaní ani nenapadly.
Následně nahrávku přepište nebo nechte přepsat někým, kdo píše všemi deseti.
Korektura textu
Přečtěte si eBook: Nevynechali jste něco důležité po odborné stránce?
Je tam dost příkladů z praxe?
Dokázali jste se ztotožnit se čtenářem a naopak?
Poskytuje váš eBook řešení na palčivé problémy?
Gramatika je v pořádku?
Pokud dokážete odpovědět na tyto otázky kladně, tak můžeme přistoupit ke grafické úpravě.
Fonty
Dnešní móda jsou všelijaké kudrlinkové fonty. Nerozumím tomu ale asi mám na to jiný pohled – jsem jen jednoduchý chlap.
Na hezčí polovinu lidstva to asi zabírá 😀
POKUD mermomocí chcete používat kudrlinkové fonty, tak jen na nadpisy.
Jak si ověřit, zda konkrétní font jsme vybrali správně? Uděláme nezávislý oční test a nejlépe dvakrát.
Nejprve si zhotovte jednu ukázkovou stránku, vytisknete si ji v normálním rozlišení a dejte k nahlédnutí nezávislé osobě.
Dokáže přečíst nadpis? POKUD ne, je třeba změnit sadu fontů na něco konzervativnějšího. (Já vám to říkal …)
Nastavte správné rozestupy mezi jednotlivými řádky
Optimální nastavit na 1,25 nebo až na 1,5.
Velikost fontu textu nastavte na 16 – 18 tak, aby na šířku stránky se vešlo asi 50 písmen.
Proč?
Většina kupujících je konzervativní a nový eBook si vytiskne a takové rozložení typografie dovoluje vytisknout eBook jako brožuru velikosti A5 a vložit do pořadače.
Následně nic nebrání zvýraznit pro čtenáře DŮLEŽITÉ části nebe připsat vlastní poznámky.
I v případě, že si eBook vytiskne ve formátu A4, tak text bude dostatečně vzdušný a dobře čitelný.
Výstraha: Barevný podklad nebo podklad ve formě fotografie je možná úžasný na obrazovce, i když i zde je sporná čitelnost, ale v případě tisku na černobílé laserové tiskárně je obvykle čitelnost mizivá.
Snažte se vyhnout takovým experimentům.
Není nic horšího, než když si koupíte krásný barevný eBook, který vypadá neskutečně profesionálně na obrazovce monitoru, jsou v něm i nesmírně cenné informace a návody a vy byste si ho rádi vytlačili a psali do něj své vlastní poznámky ale …
… ale po vytištění je to směs šedivých ploch, kde hodnotný text zanikl.
Obrázky a grafiky
Vše s mírou. Není problém zhotovit eBook, ve kterém bude více než 50% obsahu grafika, pokud to je relevantní.
Pokud však budete obrázky používat pouze jako vatu na zvýšení počtu stran, tak to čtenáři správně ocení a v budoucnu si od vás nic nekoupí.
Jaké obrázky používat?
Nakupovat v databankách, anebo používat obrázky zdarma?
Pro Magnet zdarma asi nebudete nakupovat v drahých databankách, ale když se bude jednat o placený eBook, tam bych v každém případě doporučoval obrázky nakoupit.
Určitě budou na vyšší profesionální úrovni a je omnoho menší šance, že se váš čtenář už s obrázkem několikrát setkal.
Obrázky dělíme na bitmapové (jpg, bmp, tiff) u kterých zvětšení rozměrů nepřichází v úvahu z důvodu ztráty kvality a vektorové (ai, svg, eps, cdr), které můžeme zvětšovat prakticky bez omezení a bez ztráty kvality.
Pozor na licence! To, že nějaký obrázek je volně dostupný na internetu, ještě neznamená, že ho kdokoli může na cokoliv použít. Fotografie a grafiky nerostou na stromech a každá má nějakého autora a vlastníka.
Je na rozhodnutí autora/vlastníka, pod jakou licencí šíří svou tvorbu. A těch je několik:
Pro nás je důležitá licence, kterou najdeme např. na www.pixabay.com
CC0 Creative Commons
Zdarma pro komerční využití
Nevyžaduje se žádný příspěvek
Nezaškodí, pokud při každém obrázku nebo na konci eBooku uvedete zdroj obrázků.
Kde najít obrázky zdarma se můžete dočíst v tomto článku: Zdarma obrázky – tipy na nejlepší zdroje
Můžete se vydat i jinou cestou a místo fotografií použít pro svůj eBook vektorovou grafiku. Chce to trochu učení a času ale následně dostanete zcela originální eBook.
Obrovským zdrojem vektorové grafiky je www.freepik.com, kde najdete skutečně nespočet grafiky a fotografií. Funguje na bázi měsíčního předplatného, kde za 9,90 $ můžete používat pro své díla všechno a nemusíte uvádět zdroj.
Jedinou menší nevýhodou je formát grafik – ai a eps, které free program pro úpravu vektorové grafiky Inkscape nedokáže zpracovat. Na internetu existuje však dostatek online konvertorů, které dokáží bez problémů konvertovat do formátu .svg, který je vhodný pro Inkscape.
Odkazy / ukázky
https://cloudconvert.com/ai-to-svg
https://image.online-convert.com/convert-to-svg