Když se podíváte na většinu článků v blozích, co vidíte? Píší o elementárních věcech. O základech.
Vysvětlují body a argumenty, které v oboru opravdu každý zná a dokonce i laici o nich slyšeli.
„Důležité je konzumovat velké množství vitamínů.“
„Marketing přímo navyšuje příjmy z prodeje.“
„Obsahový marketing je založen na kvalitě obsahu.“
A tak dále.
Nemluvím o tom, že tato tvrzení by nebyly pravdivá (protože jsou) – ale že to není dostatečné, není to zajímavé, nepřidává hodnotu, je to jen takový šum.
Tak jak máte psát detailněji? Podrobněji? Jak najít správné argumenty? Jak psát články, které stojí za přečtení?
Proč lidé čtou dlouhé články?
Myslím, že jsme už probrali, že i dlouhé články najdou své čtenáře. Zde se můžete přesvědčit: odkaz
Předpokládejme, že stejné téma někdo zpracuje do článku o 200 slovech a někdo o 2000 slovech. Napsat delší článek je větší investice (zaplacená časem), ale dá se očekávat i získání větší hodnoty.
Čtenář podvědomě posoudí, zda mu dané téma (a zpracování článku) stojí za 10 minut čtení, nebo ne. To znamená, že u vašich článků není na prvním místě literární sloh ani vzletné slova, ale co nejkvalitnější informace.
Podívejme se, jak přidat co největší hodnotu.
1) Řekněte svůj názor
Zprávy (profesionální) můžete číst kdekoli – hodnotu jim však dává až váš názor na věc. Váš pohled, nadšení, rozhořčení – dobře podložený názor.
Nechápejte mě špatně: myslím si, že největší chybou dnešní doby je to, že přikládáme příliš velkou hodnotu různým názorům. Žádnou přidanou hodnotu nemá komentář, že „to a to je blbost“ – jen zvyšuje mediální hluk.
Pod odborným názorem myslím to, pokud například popíšete, jaký dopad bude mít inovovaný Google algoritmus na další chod naší firmy … nebo proč je málo profesionálních copywriterů … nebo popíšete nevýhody cynismu.
Cílem je pomoci čtenáři orientovat se ve vašem oboru a v inovacích.
Předpokládejme, že jste prodejce kompresorů a na trh přichází nový model. Chcete o tom napsat zprávu/článek. V tomto případě je cenná informace …
- komu se nákup vyplatí
- jak snadné je ho používat
- v jaké je cenové kategorii
- váš názor, zda je to dobrá investice (jaká je návratnost v čase)
- inovativní funkce inzerované v brožuře jsou skutečně tak hodnotné
- jak dopadly testy u vás za provozu
- zda zvýší efektivitu práce…
Takže pomocí recenze pomáháte při mém rozhodování o koupi (nebo do značné míry alespoň dáváte vědět, co si mám myslet o novém kompresoru).
2) Vaším oblíbeným slovem ať se stane „například“
Pokud sledujete naše příspěvky na blogu, možná jste si všimli, jak často používáme slovo „například“.
Po „například“ logicky, následuje příklad.
Důvodem je, že teorie je důležitá a správná, ale je snazší vizualizovat a pochopit koncept (nebo aktualizaci algoritmu, techniky psaní textů nebo cokoliv), pokud přinesete příklad ze skutečného života.
3) Váš další oblíbený výraz: „To znamená, že“
Profesionální expert jste vy, ne zákazník. Neočekávejte od něj, že bude znát terminologii, pojmy, metodiku, atd.
Vaším úkolem je, aby veřejnost pochopila téma.
Například, (aha, to je 2 bod), u kompresoru může být zajímavý údaj o tom, že set obsahuje kondenzační sušičku – to znamená, že stlačený vzduch bude téměř bez vlhkosti.
To je důležité proto, že v důsledku změny tlaku může dojít ke kondenzaci vody, která by zničila kompresor. Druhý problém s vodou je, že když se dostane do zařízení „vlhký vzduch“, pak z důvodu náhlého poklesu tlaku se vzduch ochladí, voda zkondenzuje a zamrzne a zařízení jako celek zamrzne – což je hračka za několik desítek tisíc korun. I když nemusí dojít k trvalému poškození, plyne vzácný pracovní čas, pokud čekáte na rozmrazení zařízení.
Podstata je v tom, abyste za každé tvrzení vložili: „to znamená, že“; „To je důležité, protože“. Pokud tyto otázky takto zodpovíte, ihned budete psát lépe článků jak konkurenti, kteří vedou jen teoretické řeči.
4) Citujte
Citát slouží k tomu, aby …
- jste představili protinázor, nebo
- posílili vlastní stanovisko
V obou případech je cílem poskytnout čtenáři úplný obraz a svá tvrzení učinit důvěryhodnějšími. Například při projednávání cílů Googlu citováním Matta Cuttse mohu ukázat, že Google pravděpodobně opravdu chce dosáhnout to, co jsem před chvílí popsal.
5) Přidávejte mnoho odkazů
Necílíme primárně na vyhledávače, ale chceme znovu dát čtenáři úplnější obraz a možnost bez přerušení jediným kliknutím pokračovat ve čtení v té oblasti, která ho zajímá.
(I když je fakt, že jak interní tak i externí odkazy posílí umístění ve vyhledávačích.)
Přemýšlejte o tom, kolikrát se vám stalo, že máte o téma větší zájem, ale autor nepřidal žádný odkaz – a v tom případě jste přinuceni zkopírovat slovo a sami vyhledávat, což může být frustrující.
Dobře, tak na co dávat odkazy?
Zdroje (skutečně to řekl, opravdu to takto řekl, opravdu je to tolik procent, atd. Tyto odkazy v okamžiku psaní článku již máte, protože přece nepíšete jen vlastní, názor ale máte téma důkladně načtené, že ano?)
Vlastní články (pokud jste v minulosti napsali o některém tématu a při psaní si na to vzpomenete, tak umístěte odkaz. Cobyblogger i Neil Patel to dělají výborně)
Materiály konkurence nebo webů s podobnou tématikou (pokud psali o vaším tématu a vy máte pocit, že by to pro čtenáře mohlo být přínosné, tak dejte link)
Průzkumy, publikace (pokud používáte čísla z nějaké případové studie, můžete dát odkaz na zdroj – najdou se takoví, kteří by si čísla chtěli uložit a budou vděční, že to nemusí pracně hledat)
6) Napište své vlastní zkušenosti
Vraťme se ke kompresoru.
Brožuru výrobce s popisem produktu si mohu přečíst jinde – k tomu nepotřebuji „otevírat“ váš blog.
Avšak vaše zkušenosti nemůže popsat výrobce ani konkurent. Pouze u vás si mohu přečíst (nebo mohl bych přečíst), že za kolik minut je možné v domácích podmínkách zařízení zprovoznit, jak ho před uvedením do provozu zkontrolovat, na co dávat pozor, po kolika hodinách používání co třeba vyměnit, jak snadno se s ním pracuje, jaký pocit je držet ho v rukou a tak dále.
To vás dělá autentickým, s tím se mohou vaši čtenáři ztotožnit.
Podobná situace je v oblasti marketingu: můžete si přečíst teorii o budování značky v odborných článcích, na Wikipedii nebo dokonce ve vysokoškolských učebnicích. Ale mnohem zajímavější je, jak v našem státě a s malým rozpočtem je možné vybudovat známou značku (je jasné, že to bude případová studie).
7) Používejte obrázky, které něco znamenají
Stock fotky nesnáším. Proč tak ostrá slova? Důvodem je, že skoro každý se mýlí v tom, na co jsou ve skutečnosti vytvořeny.
Původní záměr bylo něco takového, že návrháři získají levné kvalitní fotografie, s kterými budou moci pracovat – a nebudou potřebovat ke každé kampani, projektu nebo web stránce fotit studiové fotografie (což je nákladné a časově náročné).
Ale stock fotky mnoho lidí používá bez jakéhokoliv přizpůsobení.
„Ano, tato slečna, kterou můžete vidět na stovkách jiných míst, dokonale vyjadřuje jedinečné hodnoty naší společnosti a proto ji sem dejme!“
Dobře, co tím chci říct?
- Že když píšete článek o svém programu na správu dokumentů, pak přiložený obrázek ať není stock photo sterilní kanceláře … ale snímek rozhraní vašeho programu.
- Když píšete o budování značky, použijte snímky Facebook postů (kde stavíte svou značku každým jedním postem) nebo fotografie z výstavy, kde je kolega ve firemním oblečení.
- Když prezentujete jednu ze svých kampaní, můžete zobrazit snímky obrazovky s inzeráty a také z Google Analytics.
- Když ukazujete cvičení, obrázky musí ukazovat provedení. Ještě lepší bude, když přiložíte video.
- Když popisujete nějaký trend, můžete použít grafy a případové studie, případně průzkumy.
Obrázky ať vždy zvyšují hodnotu předávané informace.
Shrnutí
Tuto část si někam uložte (abyste ji při psaní použili jako tahák).
Když píšete článek, pak …
1. Zaujměte stanovisko, opište svůj (opodstatněný) názor
2. Při tvrzeních vysvětlujte, „To znamená, že“
3. Řekněte, proč je důležité, o čem píšete, „Je to důležité, protože“
4. Použijte hodně-hodně příkladů
5. Použijte své vlastní zkušenosti jako příklad
6. Citujte odborníky nebo své zákazníky
7. Odkazujte tak, aby čtenář nemusel pracně vyhledávat
8. Použijte obrázky, které navyšují informační hodnotu článku