Marketing na sociálních sítích jako všude jinde ovlivňují nepsaná pravidla. Každý je musí respektovat, avšak nováčkům často uniká podstata této, pro ně nové hry.
Chcete tvořit kampaně na sociálních sítích? Řiďte se těmito 21 nepsanými pravidly marketingu na sociálních sítích/médiích a každá vaše kampaň bude stát na pevných základech.
1. Žádné zkratky – nedelegujte
Sociální média zahrnují investování času, energie a tvořivosti. Je to závazek, kterému se nemůžete vyhnout nebo ho přehlížet. Hlavně na začátku nikdo jiný, než vy, neumí správně předat vaše poselství. Nikdy nesvěřujte svou fanpage do rukou studentovi od vedle, který to s láskou bude dělat za pár šupů.
2. Přispění
Jestli komunitě nepřispíváte něčím hodnotným, nikdo vás nebude poslouchat. Takhle to prostě je. Musíte dávat, dávat a zase dávat.
3. Prezentujte se jako expert
Proč by si někdo měl nechat radit od někoho, kdo neví všechno? Jestli se potřebujete dovzdělat, tak to udělejte, a ujistěte se, že svým fanouškům můžete poskytnout cenné rady. Denně si vyhraďte čas na sledování nových trendů ve vašem oboru a všechny cenné informace sdílejte.
4. Smysluplná konverzace
Pokud neříkáte nic smysluplného, raději by jste měli mlčet. Jestli budete přilévat olej do ohně, vsaďte se, že vás budou ignorovat. Co tě nepálí, to nehas! Pokud se již zapojíte do rozhořčené debaty, vždy své tvrzení doložte odkazy.
5. Aktivita nerovná se produktivita
Jen proto, že jste aktivní, neznamená, že něčeho dosáhnete. Buďte produktivní, ne roztěkaný. Rozumná míra jsou dva posty denně. Kdo však ví přesně určit, co je pro vaši komunitu rozumná míra :-D. Pravidla jsou proto, aby se porušovala: pokud objevíte informaci, která má hodnotu a pomůže – šup s ní na fanpage.
6. Kvalita je víc jako kvantita
Zbytečně to nekomplikujte. Nabídněte stručné a jasné rady, místo neustálých a nesouvislých řečiček. Všechny vaše texty by měly být napsány jednoduchou řečí, které porozumí i 9-leté dítě. Tzv. „banksterštinu a právnickou hatmatilku“ nechte tomu, kdo se tím živí.
7. Vyhněte se spamu
Neustálá sebe-prezentace není žádoucí. Ničeho nedosáhnete, pokud na sebe budete neustále upozorňovat.
8. Zachovejte si bezprostřednost
Buďte autentický. Bavte davy svými zkušenostmi, znalostmi a humorem. Vyprávějte příběhy. Co se stalo, proč se to stalo, jak jste na to reagovali a co jste se naučili.
9. Konverzace je dvouproudá asfaltka
Dejte prostor i svým fanouškům. Jestli si na konverzaci vytvoříte monopol, stane se z toho jen nudné kázání místo úspěšné marketingové strategie. Vyzvěte komunitu, aby se zapojila. Cíleně pokládejte otevřené otázky, na které komunita dokáže dát odpověď. Za každou odpověď poděkujte a pokud je třeba – poraďte.
10. Známost neznamená svolení
Jen proto, že vás někdo sleduje neznamená, že vám lidé dali souhlas k zasahování do jejich životů. K vytvoření vztahu je potřeba čas a důvěra. Nejlepší přítel je ten, který dokáže mlčet a poslouchat.
11. Přístup neznamená nárok
Vytvoření známosti vás může sblížit, ale neznamená to, že vám vaši fanoušci a sledovatelé něco dluží. Nedovolte svému nadšení pro sdílení vašeho růstu, aby to snížilo kvalitu. Fanoušci a sledovatelé nejsou povinni poslouchat cokoli, co chcete říct.
12. Přizpůsobivost je klíčová
Co je aktuální dnes nemusí být aktuální zítra. Držte se trendů a zůstaňte přizpůsobivý. Buďte ten, kdo trendy přináší.
13. Dosah
Jestli marketing skrz sociální média nepřináší konverzi nebo nějaký druh produktivity, pak je vaše úsilí bezvýznamné. Vyhodnocujte svoje aktivity a přizpůsobte je potřebám publika.
14. Angažovanost jen pro angažovanost není efektivní.
Energie vkládaná do angažovanosti by mělo vést k obohacení, jinak je zbytečná.
15. Používejte obrázky a multimédia
Obrázek nahradí tisíce slov. Video je pravděpodobně ještě výstižnější. Ukažte se, papouškování nestačí! Komunita vás chce vidět a proto sdílejte část svého profesního i soukromého života.
17.Udržte si chladnou hlavu
Může se stát, že vaši fanoušci a sledovatelé nebudou vždy slušní. Mohou nesouhlasit s obsahem nebo vašim pohledem na věc. Dovolte jim mluvit a reagujte správným způsobem. Analyzujte, klaďte otázky a dejte si čas na odpověď.
18.Trpělivost je zásadní
Marketing skrz sociální média zřídka kdy přináší okamžité výsledky. Zkuste to hned nevzdat. Trpěliví marketéři mají větší šanci sklidit odměnu.
19. Nebuďte posedlý přidáváním se do skupin
Sledování příliš mnoha skupin může překážet v marketingovém úsilí. Rozdělit se na příliš tenké kousky ublíží jakékoliv kampani. Vždy limitujte svou účast ve skupinách.
20. Je lepší být blogerem
Ano, úspěšní marketéři blogují. Jestli jste aktivní na sociálních sítích, měl by jste taky pravidelně blogovat. Jak začít blog, který přináší peníze, si můžete přečíst tady.
21. Bavte se!
Jestli se nebavíte, tak to neděláte dobře. Sociální interakce by měla být zábavná a smysluplná. Ukažte světu, že jste nadšeni a všechno, co děláte, děláte s láskou. Smutného a nešťastného leadera nikdo nebude následovat.
Kampaně na sociálních sítích vedou k úspěchům, jen jestli jsou správně aplikované. Držte se těchto 21 nepsaných pravidel a budete tvořit vítězné kampaně.
Přeji hojnost a štěstí