10 kroků, jak vytvářet reklamní videa za 500 Kč (Free)

Chtěli byste zhotovit reklamní anebo brand video, ale váš rozpočet je moc napnutý? Nemáte statisíce ale přitom věříte, že budoucnost je ve videomarketingu?

Řekněme, že na tento rok plánujete 25 videí, tedy jedno za dva týdny a maximálně aby kus vyšel na 500 Kč/17 € a to je maximum, co do toho projektu hodláte vložit. Je to vůbec možné? Jste schopni udržet takový nízký rozpočet?

Na tyto otázky budeme hledat odpovědi. Jsou vyzkoušené, otestované a fungují.
Nyní je řada na vás!

(via hu.123rf.com)

Jak můžete být úspěšný ve videomarketingu v r. 2017? (Tak stojí otázka)

Jeden z prvních článků tohoto roku na Marketingszöveg.com byl o tom, jak mít úspěšný Videomarketing v roce 2017 a několik našich čtenářů o tom začalo vážně uvažovat.

V předplatitelské Facebook skupině byla nastolena otázka, zda se vyplatí vytvořit krátké video jen za pomoci několika obrázků + hudby. Takové, které je v sociálních médiích velmi populární, ale o kterém si myslíme, že není vhodné pro každé podnikání.

Mluvím o něčem jako toto (cca před rokem a půl jsem ho zhotovil pro Oxygen MEDICALE a video od té doby běží v čekárně, proto tam není žádná hudba, žádné vyprávění).

Otázka z Facebook skupiny již na první pohled nebyla špatná a tak se v kanceláři rozjel takový malý brain storming :-D. Koneckonců, ne každý má takové vybavení jako multi miliardové firmy, které mohou nasypat sta tisíce za práci reklamních agentur, které pak naplánují a vytvoří tradiční nudné reklamní spoty.

Někomu zůstane jen kreativita.

A jaká je vaše situace? No, teď dostanete do rukou nástroj, se kterým můžete vymazat své prodlení. Chceme vám pomoci a proto jsme sesbírali 10 tipů, u kterých se dá i dokonce s nulovými náklady vytvořit video.

Samozřejmě existuje možnost jít s cenou až do oblak (až do 1000 – 2500 Kč/30 – 50 € u Udělej si sám videa) ale zatím zůstaňme co nejtěsněji při našem výše uvedeném rozpočtu 500 Kč/17 € za jedno video.

Tak pojďme na věc!

1. Základy

Kamera nebo mikrofon. Proto nebo, že pomocí uvedených triků, můžete zhotovit video i bez vlastní videokamery. Je na místě připomenout, že v dnešním světě chytrých telefonů již s ledajakým lepším mobilem vyčarujete video v HD kvalitě.

Chcete-li opravdu ušetřit peníze, tak ani nepotřebujete mikrofon, vždyť už jsme viděli spoustu videí poskládaných z koupených sekvencí, ke kterým byla přidána hudba a titulky. Nepoužili žádnou vlastní videonahrávku ani zvuk.

Ale když budete potřebovat jedno nebo obojí, pak jsou tu nějaké možnosti:

  • Levná, ale dostatečně kvalitní HD kamera (Sony v základní verzi se dá sehnat už od 8. 000 Kč/280 €).
  • Pro lepší kvalitu zvuku si k ní můžeme dokoupit Røde mikrofon za 6.000 Kč/210 €.

Taková výbava vyjde na cca 14.000 Kč ale vydrží dlouho. Pokud přihodíme ještě paměťovou kartu a investici rozložíme na čtyři roky a 100 videí, tak se dostaneme na cenu 150 Kč za video. No a když už máme výbavu, můžeme přejít na plánování.

Kamera a mikrofon, nekonečně mnoho variací (přes static.bhphotovideo.com)

2. Návrh, anebo co je koncept?

První otázkou před zahájením výroby: podle jaké koncepce chcete postupovat. Podívejme se na několik příkladů:

  • Mluvící hlava, se střihem na fotomontáže?
  • Jen fotomontáže s vaším komentářem?
  • Fotografie a videa s titulky a hudbou?
  • Prezentaci s komentářem případně s titulky a hudbou?

Není to jednoduché, že? A to je jen forma, obsah bude těžší.

Abychom pochopili, o čem se bavíme: předpokládejme, že vaším tématem je cestování…

Je pravděpodobné, že to bude delší intenzivní myšlenkový proces, dokud si najdete svou vlastní cestu, svůj vlastní hlas, ale na to v žádném případě nelitujte čas. Později to budete měnit jen s vysokými náklady, vždyť dost hloupě vypadá, pokud prvních 10 videí je jednoho typu a další jsou již jiné.

Zde je jeden dobrý příklad:

Sonia to dělá hravou formou, zahrnuje i boxovací pytel, aby vyznění Vlogu mělo co nejodlehčenější formu. Přitom dává velmi praktické tipy pro cestovatele, vypráví o svých zážitcích a sdílí informace o navštívených destinacích… To je čistý obsah.

Nahrávky pořízené v zahraničí natočila ona a její spolucestující (není v nich nic extrovní, tedy alespoň nic takového, co byste s trochou cviku nedokázali reprodukovat). Komentář natáčí vždy ve svém bytě vypravujíce do kamery. A nezapomene ani na střih využívajíc to, že vlastní videokameru. Nuž a to je formát.

Pojďme rychle dodat, že příprava jednoho dílu Sonia’s Travels je mnohem dražší, než jsme si vytyčili. Náklady mladé ženy na video však většinou tvoří …

  • cestování
  • a cenu videa zvyšují další potřebné náležitosti (například spotřebované suroviny na vaření).

Základní náklady (tj. kamera a později i doporučený osvětlovací start set, mikrofon a post-produkce) ani v jejím případě nedosahují nebeských výšin.

3. Scénář

Myslíte si, že zabíjí kreativitu a že ho vůbec nepotřebujete? Přestože je pohodlné odvolávat se na tvůrčí svobodu, nelze po vytvoření vaší video koncepce vynechat ani plánování jednotlivých kroků. Jaký bude obsah jednotlivých epizod a způsob převyprávění předávané informace.

Musíte si napsat scénář. Nestačí mít představu, o čem budete vyprávět 2-3 (nebo 5-10) minut ve svém videu.
Neplánujte pouze přechody mezi jednotlivými snímky a neztrácejte čas výběrem hudby, kterou byste ve videu rádi slyšeli.

Papír a tužka nebo dokument ve Wordu. To je vše, co potřebujete, nic víc. A nezáleží na tom, zda používáte nebo nepoužíváte holywoodské skript šablony, pro mě za mě používejte obyčejné skice. Důležité je, abyste 100% kreativní práce nedělali až při střihu, ale přenesli to trochu dopředu v čase.

Mějte přehled o celé věci před prvním výstřelem a pečlivě naplánujte co bude ve videu.

Profesionální storyboard (via wambolt-illustrator.com)

4. Fotografie a videa

Ach, to je největší problém, o kterém si mnoho lidí myslí, že je neřešitelný, vždyť Shutterstock je drahý a na točení vlastních sekvencí člověk nemá peníze.

Ale co řeknete na to, pokud vám ukážu, že na Internetu najdete tuny bezplatných obrázků. Takových, které skutečně bez obav můžete použít a nestojí ani korunu.

Jedna z mých oblíbených stránek je Pixabay, která má obrovskou foto a video databázi, a navíc na ní můžete vyhledávat pomocí jednoduchého vyhledávání na klíčová slova. Super je to, že databázový systém rozumí i češtině. Mezi videi najdeme i v 4K rozlišení a většina fotografií má alespoň 3 megapixely, takže se nemusíte bát, že jsou k dispozici pouze v nízkém rozlišení.

Další bezplatné stock videa je možné nalézt na těchto stránkách:

Když jste hotovi s koncepcí a skriptem, stáhli jste obrázky a videa, případně dotočili vlastní, je na čase přistoupit ke střihu.

5. Videostřižny

I když je k dispozici řada volných programů (od Windows Movie Maker přes iMovie až po LightWorks), toto je jediný bod, kde dáváme přednost zakoupenému řešení.

Na začátek doporučuji program Adobe Premiere Pro, ale můžete si vybrat i After Effects, což je něco trochu jiné – jak název napovídá – primárně pro efekty, s tou výhradou, že i když ne zcela jednoduše, ale dá se v něm střihat. Každý z nich má roční předplatné 304,56 € tedy asi 8 200 Kč. To je v případě zhotovení 25 videí za rok cca 350 Kč za jeden díl.

Sečtěte s náklady na kameru a video pro jedno video (150 Kč) a vidíte, že jsme na částce 500 Kč. Už máte kameru a mikrofon, případně i program na střih? Pak náklady mohou klesnout až na nulu.

Na YouTube najdete na oba programy výuková videa a po 1-2 měsících používání dokážete vytvořit docela pěkné věci.

6. Slide

Fotomontáž je skutečně pěkná v tom případě, že se obrázky nevyměňují jen v nějaké jednoduché sekvenci, ale vneseme do procesu trochu vizuality. Několik triků, které jsou jako sůl a pepř na jinak suché jídlo.

Tyto specifické šablony si také můžete zakoupit (ale nejsou levná a navíc k After Effects). Podívejme se na jednu, která dokonale podtrhne, proč je tak super takto okořenit své video:

S použitím Premiere Pro je vytvoření takových sekvencí komplikované a zdlouhavé, ale rozhodně to není nemožný úkol.

Na základní řešení najdete nespočet tutoriálů na YouTube, takže s trochou trpělivosti a pokory se naučíte, jak můžete vytvořit své vlastní videosekvence.

7. Zvuk a komentář

Pro tyto činnosti preferujeme bezplatný a jednoduše zvládnutelný program Audacity a myslím si, že nejsme v tomto osamocený. Tento software je velmi populární.

Vy se však budete muset rozhodnout, zda nahrajete komentář nebo použijete titulky. Neexistuje překážka, abyste použili oba, proto je důležitý i následující krok:

8. Titulky

Titulky můžete vkládat i s pomocí Premiere Pro, ale asi bude jednodušší a rychlejší, pokud na hotové video nahrajete pomocí (k dispozici zdarma) softwaru třeba dodatečně.

To znamená, že text a video tvoří jeden soubor, takže jej můžete bez problémů nahrát do video služeb. Pro tento úkol doporučuji Format Factory a to v případě, že video plánujeme umístit ne na YouTube, ale například na Facebook.

Proč je výjimka pro YouTube? Proto, že zde máme možnost dodatečného přiložení titulků v samostatném souboru nebo dokonce vytvořit v tomto rozhraní.

(Via viewsfromthetreehouse.files.wordpress.com)

9. Hudba

Skutečně jen při malém počtu videí není zařazena podbarvující hudba. Správná hudba je vždy příjemná pro diváky a zvyšuje zážitek z videa.

Samozřejmě zkomponovat a nahrát hudbu ke konkrétnímu videu je pořádně drahý špás a ani nakupovat stock skladby není zrovna nejlevnější. Ceny se pohybují od 15 – 20 USD a v součtu to pořádně nafoukne rozpočet.

Dobrou zprávou je, že tento problém můžeme překonat hudbou zdarma, kterou autoři umožňují legálně stáhnout a používat pro vlastní projekty. Najdete ji na následujících stránkách:

  • PacDV
  • Musopen  (royalty-free hudba pro volné použití, kterým autorská práva vypršela)
  • Free Soundtrack Music  (kromě placené hudby zde najdete i skladby zdarma)

V každém případě věnujte velkou pozornost tomu, že je velký rozdíl mezi možností legálního stažení hudby zdarma a použitím této hudby ve svých projektech. Na Internetu je mnoho stránek, kde si legálně a zdarma můžete stáhnout hudbu k poslechu, ale to neznamená, že je i legálné použít je ve vlastním videu.

Označení royalty free na různých stránkách, které prodávají skladby, znamená jen tolik, že po zakoupení již nemusíte platit autorské poplatky a použít je můžete zcela volně. (Licenci máte však jen vy jako konečný spotřebitel pro vlastní projekty. Agenturní licence jsou cenově někde jinde a je třeba si vždy přesně zjistit, za jakých podmínek je možné skladby postoupit dále.)

Takové materiály v nízké ceně a dobré kvalitě nabízí např. Audiojungle. Máme to vyzkoušené, po zaplacení je hudba ihned k dispozici a můžete si ji uložit dokonce v různých formátech.

10. YouTube a SEO

Video je hotové, takže ho už můžete nahrát na YouTube, jen nezapomeňte na SEO optimalizaci.

Když si prohlídnete těchto 10 bodů, zjistíte, že vytvořit video není nemožný úkol, stačí chtít jen trochu tvořit. A doufáme, že tak jako pro nás, i pro vás to bude zábava a radost.

Dodržujte nejdůležitější pravidla a postupem času nejen tvorba, ale i výsledek v podobě zvýšených tržeb navýší váš pocit úspěchu.

Zdroj: kreativ kontroll

Napsat komentář